Monday 4 March 2013

Padang Hiliran..suatu pemerhatian...

Assalamualaikum semua...

Arini kitorang akan share serba sedikit tentang kawasan kajian ktorang yg terletrak d padang hiliran kuala terengganu. tinjauan kami meliputi aspek pembangunan yang terdapat kat kampung ni n perubahan sosial yg berlaku disepanjang tempoh beberapa tahun kebelakangan ini.

dari sudut pentadbiran, perubahan politik mempengaruhi sistem pentadbiran sesebuah kawasan. misalnya, sebelum ini terengganu pernah dipimpin oleh partipembangkang iaitu PAS pada tahun 1999 dengan jatuhnya parti kerajaan iaitu BN. perunahan tampuk pimpinan ini mempengaruhi sistem sosial yg lain seperti mana yg ble dijelaskan mengggunakan teori fungsional.

perubahan pentadbiran daripada pimpinan BN kepada PAS sekaligus mempengaruhi perubahan dari aspek ekonomi juga. Misalnya, kawasan sekitar kg padang hiliran yang dahulunya adalah kawassn sawah padi telah dijualkan tapak itu oleh pemerintah (PAS) kepada Pemilik Giant dan akhirnya telah dimajukan untuk pembangunan dan kini ianya telah menjadi sebuah pusat membeli-belah.

dari sudut pembangunan sosial pula, pelbagai kemudahan mula dibangunkan seiring dengan peredaran masa. Tabika Kemas yg dahulunya tiada kini telah dibina bg memudahkan dan membangunkan sistem opemdidikan masyarakat di kampung itu. seterusnya, pembangunan yg terdapat di sekitar padang hiliran iaitu pembinaan rumah flat PPRT  menimbuklkan sedikit kebimbangan kepada masyarakat sekeliling mengenai peningkatan jenayah yang kemungkinan akan berlaku dan bertambah berbanding jumlah kes kini yg di laporkan hanyalah sedikit dan hanya melibatkan jenayah seperti dadah, kecurian dan lain-lain.

bercerita mengenai pembinaan flat d kawasan berkenaan, flat itu d bina untuk kemudahan rakyat sekitar kuala terengganu unutk memiliki rumah mampu milik dan bukannya utk memindahkan penduduk kampung asal padang hiliran.





No comments:

Post a Comment

anthropologist